neděle 16. února 2020

... dobrý nápad ...

zajet se podívat na Landek byl dobrý nápad. Já osobně jsem tam byla jenom jednou a to asi 5 minut než se vyfotil autobus. Na procházku tenkrát nebyl čas. A jednou jsem tudy projížděla na kole. Jindy se mi to nepovedlo, protože je to skvělé místo na malé školní výlety a to všichni tři kluci takhle absolvovali ...




... i tentokrát jsme vyjeli později než jsme chtěli, ale na malou procházku to naštěstí vyšlo. Nemám ráda, když se někam jede takhle narychlo a už vůbec ne, když tou příčinou pozdního odjezdu jsme my a to jsme teď byli!! Ono to bylo tak: Adam s Míšou se stavili po obědě, že někam vyrazíme. Dali jsme si kafíčko a než jsme vymysleli kam pojedeme bylo něco po 15 hod. K tomu se přidal Bertíkův nápad, že chce kolo, což znamenalo nafoukat pneu a zvednout sedátko - to by nebyl takový problém, kdyby nářadí na kolo bylo tam, kde jsem ho dala. Hledalo se dlouho a stejně nenašlo. Ještěže je nějaké nářadí v autě ...




... na samotném místě se mi moc líbilo. I když je o hornictví, je moc zajímavé s hezkou atmosférou. Až teda na tyto řetízkové šatny. Tam to působilo jako ve městě duchů ...



... toto nejsou netopýři, ale papírová skládanka nebe-peklo-ráj ...






... stroje jsou k prohlédnutí venku. Taky zajímavé. Hlavně ten prostor kolem strojů. Nedovedu si představit, že jsem někde v podzemí, kde je vedro, tma a strašný hluk ...








... a teď něco o Landeku z netu:
Landek je zalesněný protáhlý kopec, ležící ve slezské části statutárního města Ostravy v katastrálním území Koblova a Petřkovic nad soutokem Odry a Ostravice. Jedná se o evropsky i světově známou lokalitu především z hlediska geologie, archeologie, historie, přírodovědy a hornictví. Její význam je srovnáván se známějšími kopci (např. s Řípem, Blaníkem, Orebem či Táborem).
Jedná se o nejvýchodnější místo Českého masivu, podle kterého dostal také svůj název – Landek je počeštěný německý výraz Land-Ecke (kout země). Severní úbočí kopce se mírně svažuje do okolní krajiny, kdežto jižní a jihovýchodní svah prudce spadá do údolí Odry. Právě zde se vlivem eroze odhalil unikátní geologický profil s karbonskými vrstvami a vystupujícími uhelnými slojemi.

Výška kopce je sice pouhých 280 m n. m., avšak i tak je zdálky dobře viditelný. Jeho rozloha činí 85,53 hektarů.

Na nejstarší ostravské šachtě, Dole Anselm, bylo před více než 25 lety založeno Hornické muzeum, které je dnes největší v ČR. Čtvrt kilometru dlouhé chodby v podzemí krok po kroku odhalují tajemství autentických hornických pracovišť.

... příště prý půjdeme fárat ↑↑ 😀 Uvidíme, jestli seberu odvahu. Já to spíše vidím na výlet na kole zakončený kafíčkem a nanukem v místním bistru ...


... přeji hezkou neděli ...

Danka

12 komentářů:

  1. Danko, také jsem tam ještě nefárala. A vůbec mi to nevadí. Mám ráda kopec Landek právě pro ty výhledy do kraje. Stát poblíž místa, kde byla nalezena naše Venuše, anebo stát u vilky, kde Oskar Kokoschka maloval Ostravu, když zde pobýval. Výhledy na Hlučínsko nebo koukat na Odru je něco úžasného. Dá se udělat okruh a vracíte se zpět přes areál na MHD. Krásný kus země. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výhledů jsem si vůbec nevšimla :-o, spíše se mi zdálo, že je vše v údolí. No, máme co prozkoumávat. Hezké dny Iwko, D.

      Vymazat
    2. Danko, to musíte na ten kopec a pak uvidíte. Landek, to je ten kopec je nad hornickým muzeem. Zdraví Iwka.

      Vymazat
    3. Iwko, děkuji za typ. Snad to letos vyjde ;-) Hezké dny D.

      Vymazat
  2. Ahoj,
    Landek neznám, nikdy jsem vlastně pořádně ve Slezsku nebyla. Ale jsem z Příbrami, kde je taky velká hornická tradice a taky tu máme hornické muzeum, které by mělo být největší v ČR:-) Já to tam mám ráda, prošla jsem postupně všechny expozice a všechny otevřené doly, moc se mi to líbilo. Je to rozhodně dobrý tip na výlet.
    Hanka z blogu ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to hornictví je všude podobné, dokonce bych řekla, že i osudy lidí, kteří tam pracují. Byli jsme v Rakousku, kde těžili rudu a to vyprávění bylo stejné, jako tady u těžby uhlí :-) Je vtipné, jak mají všichni "největší" muzea, že? :-)) Hezké dny Hani, D.

      Vymazat
  3. Staré indurstriální stavby mají něco do sebe. Výlet to byl určitě zajímavý

    OdpovědětVymazat
  4. Landek neznam, takze dekuji za osvetu. Zajimave misto, i kdyz ty visici hadry vypadaji trochu desive:-). M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-)) hadry byly děsivé a doslova hadry. Nové by tam asi tak nezapadly :-)) D.

      Vymazat
  5. Zajímavé místo:-)
    Díky za info, vím toho zase o trochu víc:-)))

    OdpovědětVymazat